VEOLIA TRANSPORT TCZEW

 

Jednym z najdalej wysuniętych na północ Polski klientów naszej firmy jest spółka Veolia Transport Tczew, która jest jedną ze spółek Grupy Veolia Transport Polska, a jej rodowód związany jest z przedsiębiorstwem PKS.
Komunikacja autobusowa w regionie Tczewa rozpoczyna działalność około roku 1948. Wówczas to w Tczewie utworzono ekspozyturę gdańskiego PKS-u. W roku 1961 w Tczewie powołana zostaje Placówka PKS Starogard Gdański, która działa do roku 1971. Wtedy Tczew staje się samodzielnym Odziałem PKS. W 1990 roku, w wyniku likwidacji Krajowego Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej, Oddział Tczew przekształca się w samodzielną jednostkę Przedsiębiorstwa Państwowej Komunikacji Samochodowej.
W roku 2005 następuje prywatyzacja przedsiębiorstwa, które wchodzi do Grupy Connex i rozpoczyna działalność jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością o nazwie PKS Connex Tczew. W roku 2007 zmienia nazwę - obecnie jest to Veolia Transport Tczew. Spółka świadczy usługi autobusowej komunikacji pasażerskiej głównie na terenie Powiatu Tczewskiego, Gdańskiego i Malborskiego. Dysponuje flotą 50 autobusów, które codziennie służą w dowozach pracowniczych, szkolnych i biznesowych ludności tego regionu.
Autobusy z logiem Veolia Transport Tczew można przede wszystkim spotkać w północno - wschodniej części Kociewia oraz na Żuławach Wiślanych. Jest to bardzo ciekawy region.
Kilkanaście kilometrów na południe od Tczewa, jadąc drogą krajową nr 1, docieramy do Gniewa. Już z daleka, zbliżając się do miasteczka można zauważyć górujący nad nim zamek krzyżacki. Zamek pochodzi z XIV wieku. Jeszcze kilkanaście lat temu była to ruina. Obecnie na zamku odbywają się turnieje rycerskie, pokazy średniowiecznych tańców - zamek tętni życiem. Obiekt mieści również Muzeum Archeologiczne. Na dziedzicu zamku znajduje się Hotelik Królowej Marysieńki. Z okien pokoi hotelowych można podziwiać snującą się w oddali Wisłę.
Ponadto w tej części Powiatu Tczewskiego, na zachód od drogi krajowej nr 1, położony jest Pelplin. W mieście tym, znajduje się unikatowy pocysterski kompleks klasztorny. Najciekawszym obiektem kompleksu jest wspaniała Katedra gotycka. W Katedrze znajduje się 26 ołtarzy, w tym centralny zaliczany do największych w Europie oraz XIX-wieczne organy z licznymi rzeźbami i malowidłami. W każdy letni środowy wieczór w Katedrze mają miejsce koncerty muzyki organowej i kameralnej. Przy Klasztorze znajduje się Muzeum Diecezjalne, w którym znajduje się słynna Biblia Gutenberga oraz arcydzieła sztuki sakralnej złotniczej. Tuż za miasteczkiem na wzniesieniu zauważymy 34 metrowy metalowy krzyż. To pamiątka po wizycie Ojca Świętego Jana Pawła II, który odwiedził Pelplin w 1999 roku.
Po krótkiej wizycie na Kociewiu wracamy do Tczewa - stolicy Powiatu i siedziby spółki Veolia Transport Tczew. Historia Tczewa liczy już prawie 750 lat. Położony nad Wisłą Tczew zachował średniowieczny układ uliczek, gdzieniegdzie można jeszcze zauważyć zachowane resztki murów obronnych. Tuż przy rynku znajduje się XIII-wieczna fara z wieloma cennymi zabytkami sztuki sakralnej. W mieście znajduje się unikalne muzeum - Muzeum Wisły. Idąc z centrum w kierunku rzeki zauważymy potężne mosty. Są to wielce interesujące obiekty, ściągające do Tczewa wiele zafascynowanych techniką osób z całej Europy. Historia mostu kolejowo-drogowego w Tczewie sięga XIX-wieku, kiedy to władze pruskie rozpoczęły budowę połączenia Berlina z Królewcem w ramach Kolei Wschodniej. Właśnie wówczas to, małe miasteczko Tczew wybrane zostało na miejsce, gdzie tor kolejowy pokonywać będzie Wisłę. Przeprawę rozpoczęto planować w roku 1843, decyzja zapadła w roku 1845. Projektantem mostu został pruski urzędnik ministerialny Carl Lentze. Zaangażowanie projektantów Rudolpha E. Schinza i Fridricha A. Stülera zaowocowało powstaniem konstrukcji uznawanej do dnia dzisiejszego za arcydzieło techniki mostowej. Uroczystość położenia kamienia węgielnego pod budowę mostu miała miejsce 27 listopada 1851 roku. Most ukończono w roku 1857. Pierwszy pociąg po moście przejechał 12 października 1857 roku. Most po otwarciu dostępny był dla ruchu kolejowego i drogowego, co w sposób istotny bardzo szybko wpłynęło na podjecie decyzji o budowie drugiego - równoległego mostu, tym razem wyłącznie kolejowego. Drugi most rozpoczęto budować w roku 1888. Bliskie sąsiedztwo nowego mostu (30 metrów poniżej istniejącego) spowodowało, że konstrukcyjnie był to obiekt o podobnych parametrach - posiadał 5 filarów i sześć przęseł. Burzliwe dzieje mostów, w dalszym istnieniu, związane są z odzyskaniem niepodległości przez Polskę. Mosty na Wiśle w Tczewie stały się mostami granicznymi pomiędzy Polską, a Wolnym Miastem Gdańsk. Usytuowanie takie automatycznie spowodowało, że obiekty te stały się strategiczne z punktu widzenia militarnego. W latach trzydziestych XX wieku narastało napięcie na granicach z III Rzeszą, w tym na granicy z Wolnym Miastem Gdańsk. W planach agresji na Polskę w roku 1939, hitlerowscy stratedzy wojenni przygotowali akcję wojskową pod kryptonimem ?Aktion Zug" (Akcja Pociąg). Akcja ta miała na celu przeprowadzenie błyskawicznego uderzenia opanowującego mosty w Tczewie. 1 września 1939 roku Wojsko Polskie wycofało się z mostów i po godzinie 6 rano wysadzono oba. W czasie okupacji ziem polskich Niemcy odbudowali tylko jeden z nich - most kolejowy. Burzliwa historia z roku 1939 powtórzyła się w roku 1945, tym razem zbliżający się front wojenny ze wschodu, zmusił niemieckich saperów do zaminowania mostu w Tczewie. Po zakończeniu działań wojennych przystąpiono do odbudowy, jednak zniszczona gospodarka nie była w stanie udźwignąć wielkości dostaw materiałów do budowy nowych przęseł - zniszczenia sięgały praktycznie 90% stanu konstrukcji obiektów. 1 marca 1946 roku przystąpiono do prowizorycznej odbudowy mostu drogowego. Prace te ukończono 8 marca 1947. Obecnie w pełni sprawny jest most kolejowy, natomiast drogowy jest w fatalnym stanie. Po moście drogowym mogą poruszać się jedynie pojazdy do 3,5 ton i wysokości nie większej niż 2,5m. W roku 2004 Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Budownictwa ACSE zakwalifikowało ocalały fragment mostu z 1857 roku, do budowli światowego dziedzictwa obiektów techniki. Most w Tczewie otrzymał stosowną tablicę informującą o tym fakcie. W Europie jest tylko 19 budowli znajdujących się na tej liście z pośród 240 w świecie. Zaznaczyć należy, że znajdują się na niej między innymi wieża Eiffla, Kanał Panamski oraz statua Wolności. Na pewno warto odbyć spacer historycznym mostem - niestety z powodu ograniczeń przez most nie prowadzi żadna linia autobusowa Veoli Transport Tczew.
Jadąc przez mosty tczewskie za Wisłę i dalej drogą krajową nr 22 na wschód docieramy do Malborka. Już na kilka kilometrów przed miastem zauważamy potężne zabudowania Zamku Krzyżackiego. Jest to jeden z największych zamków obronnych Europy. Zamek obejmuje 3 kompleksy budowli; Zamek Niski, Zamek Średni i Zamek Wysoki. Krzyżacy zamek rozpoczęli budować w 1284 roku, a obok niego zaczęło powstawać miasto. Miasto Krzyżacy nazwali Castrum Sancte Mariae (Góra Świętej Marii) - po niemiecku w skrócie Marienburg. W roku 1309 z Wenecji do Marienburga (Malborka) przeniesiona zostaje siedziba krzyżackiego Wielkiego Mistrza Zakonu. Podczas wojny polsko - krzyżackiej w roku 1410, Polakom nie udało się zdobyć zamku, jednak w 1456 roku zamek zostaje zajęty przez Polaków. Na krótko powraca jeszcze w ręce krzyżackie, a od 1460 roku jest już ponowie pod rządami Polski. Od tego czasu zamek stanowił siedzibę starostów i rezydencję królów polskich w czasie ich pobytu w Malborku. Od XVI wieku w do powszechnego użycia wchodzi polska nazwa miasta Malbork. W 1772 roku zamek znajduje się pod zaborem pruskim i zamieniony zostaje na koszary. W pierwszej połowie XIX wieku niemieccy nacjonaliści uznawali Malbork za symbol germańskiego panowania nad Bałtykiem. W latach 1882 - 1921 zamek zostaje staranie odnowiony. W roku 1945 zamek ulega spaleniu, po wojnie odbudowany i przeznaczony na muzeum. Muzeum Zamkowe zawiera bogate zbiory bursztynów, sztuki gotyckiej, porcelany i fajansu, wyrobów kowalskich i broni. Malbork obecnie staje się ważnym ośrodkiem turystycznym, goszczącym turystów z całego świata. Zamek został w roku 1997 wpisany na listę Światowego Dziedzictwa Ludzkości. Tradycją staje się coroczna impreza plenerowa "Oblężenie Malborka" przypominająca oblężenie przez Wojska Polskie zamku, a następnie jego zdobycie.
Na pewno warto odwiedzić Kociewie oraz Żuławy, na pewno warto zobaczyć muzealne zbiory Gniewa, Pelplina, Malborka czy Tczewa. Na pewno należy także tę "historyczną" po Polsce Północnej podróż odbyć autobusami naszego klienta - Veolia Transport Tczew.
Opracowanie Jacek Goździewicz




 
 
Untitled Document
 
 
  
MPK Opoczno  
 
 
  
PKS Płock  
 
 
  
ZUK Puławy  
 
 
  
PKS Mrągowo  
 
 
  
MKZ Puławy  
 
 
  
ZGK Skierniewice  
 
 
  
PKS Connex Prudnik  
 
 
  
PKS Connex Kędzierzyn-K.  
 
 
  
KM Płock  
 
 
  
PKS Busko Zdrój  
 
 
  
PKS Łosice  
 
 
  
MPK Lublin  
 
 
  
MPO Łódź  
 
 
  
PKS Starachowice  
 
 
  
KPK Białystok  
 
 
  
MKS Dębica  
 
 
  
PKS Piotrków Tryb.  
 
 
  
MPK Rzeszów  
 
 
  
MPO Białystok  
 
 
  
PKS Łomża  
 
 
  
MZK Kędzierzyn-Koźle  
 
 
  
PKS Lublin  
 
 
  
PGKiM Sandomierz  
 
 
  
PKS Sokołów  
 
 
  
VEOLIA Transport Polska  
 
 
  
PKS Łęczyca  
 
 
  
PKS Radom  
 
 
  
MPK Ostrowiec  
 
 
  
KPKM Białystok  
 
 
  
MZK Tomaszów Maz.  
 
 
  
VEOLIA Transport Tczew  
 
 
copyright © krajewski group 2006
  design: łukasz wiśniewski