Dlaczego Azot?
Badania nad zagadnieniem wpływu medium
wypełniającego oponę na jej zużycie prowadzone
były od dawna ( lata sześćdziesiąte) przez
laboratoria producentów ogumienia oraz
przez niezależne instytucje badawcze.
Wyniki prób potwierdzają uzasadnienie
techniczno-ekonomiczne stosowania azotu
do napełniania kół. Oto kilka naukowo
potwierdzonych faktów przemawiających
za stosowaniem tego systemu:
- Opona napompowana azotem traci ciśnienie
o połowę wolniej niż opona napompowana
powietrzem, gdyż powietrze szybciej przechodzi
przez karkas.
- Przy oponie napompowanej azotem nie
występuje zużycie warstwy butylowej karkasu,
przy powietrzu takie zużycie następuje
w tempie uzależnionym od temperatury i
koncentracji tlenu w powietrzu.
- Azot pozytywnie wpływa na żywotność
opon - testy przeprowadzone już w latach
60 wykazały, że zmniejszenie ilości tlenu
o 6% daje dłuższą żywotność opony o 22%
i wyraźnie widać jej mniejsze zużycie;
z tego tytułu można wnioskować, że użycie
tylko azotu w oponach samochodów osobowych
pozwala na 25% przedłużenie ich żywotności,
a w oponach samochodów ciężarowych o 40-50%.
- Mniejsze zużycie opony pozwala na wykonanie
większej ilości napraw.
- Producenci opon szczególnie polecają
używanie azotu przy maszynach przemysłowych,
gdyż zmniejsza to ryzyko eksplozji opony.
- Przy pompowaniu azotem zmniejsza się
ryzyko wystąpienia rdzy na obręczy koła,
gdyż azot nie wchodzi w reakcję z metalem.
- Zalecane jest użycie opon napompowanych
azotem: w otoczeniu, gdzie występuje ryzyko
eksplozji, przy bliskości urządzeń, gdzie
występuje ryzyko iskrzenia, przy ryzyku
przegrzania opony ( duża prędkość, długi
dystans, ciepło transmitowane od hamulców
i silnika).
|
|