SYSTEM POMPOWANIA KÓŁ AZOTEM


Dlaczego Azot?
Badania nad zagadnieniem wpływu medium wypełniającego oponę na jej zużycie prowadzone były od dawna ( lata sześćdziesiąte) przez laboratoria producentów ogumienia oraz przez niezależne instytucje badawcze. Wyniki prób potwierdzają uzasadnienie techniczno-ekonomiczne stosowania azotu do napełniania kół. Oto kilka naukowo potwierdzonych faktów przemawiających za stosowaniem tego systemu:
- Opona napompowana azotem traci ciśnienie o połowę wolniej niż opona napompowana powietrzem, gdyż powietrze szybciej przechodzi przez karkas.
- Przy oponie napompowanej azotem nie występuje zużycie warstwy butylowej karkasu, przy powietrzu takie zużycie następuje w tempie uzależnionym od temperatury i koncentracji tlenu w powietrzu.
- Azot pozytywnie wpływa na żywotność opon - testy przeprowadzone już w latach 60 wykazały, że zmniejszenie ilości tlenu o 6% daje dłuższą żywotność opony o 22% i wyraźnie widać jej mniejsze zużycie; z tego tytułu można wnioskować, że użycie tylko azotu w oponach samochodów osobowych pozwala na 25% przedłużenie ich żywotności, a w oponach samochodów ciężarowych o 40-50%.
- Mniejsze zużycie opony pozwala na wykonanie większej ilości napraw.
- Producenci opon szczególnie polecają używanie azotu przy maszynach przemysłowych, gdyż zmniejsza to ryzyko eksplozji opony.
- Przy pompowaniu azotem zmniejsza się ryzyko wystąpienia rdzy na obręczy koła, gdyż azot nie wchodzi w reakcję z metalem.
- Zalecane jest użycie opon napompowanych azotem: w otoczeniu, gdzie występuje ryzyko eksplozji, przy bliskości urządzeń, gdzie występuje ryzyko iskrzenia, przy ryzyku przegrzania opony ( duża prędkość, długi dystans, ciepło transmitowane od hamulców i silnika).





 
 
 
 
Untitled Document
 
 
  
Początek rejsów  
 
 
  
Żegluga Wiślana  
 
 
  
Motorowodne wojaże  
 
 
  
Ekspedycja Wisła  
 
 
  
Opony lotnicze  
 
 
  
Formuła I  
 
 
  
Kauczuk  
 
 
  
Pompowanie azotem  
 
 
  
Gigantyczne opony  
   
copyright © krajewski group 2006
  design: łukasz wiśniewski