Ponad 100
lat testów, doświadczeń i innowacji doprowadziło
markę Michelin do perfekcji, która spełnia
dziś wszystkie wymogi profesjonalistów.
Najlepiej świadczy o tym fakt produkcji
ogumienia do samolotów i promów kosmicznych,
w których dostarczane opony muszą spełniać
najwyższe wymagania producentów w zakresie
obciążeń, wagi, osiągów oraz trwałości.
Michelin na czterech rynkach związanych
z lotnictwem (lotnictwie cywilnym, komunikacji
regionalnej, lotnictwie ogólnym oraz w
lotnictwie wojskowym) obecny jest od ponad
20 lat, znacząco wpływając na poprawę
bezpieczeństwa dzięki ofercie opon radialnych
i diagonalnych.
Od 2000 roku wszystkie nowe programy samolotów
cywilnych korzystają z rozwiązań technologii
radialnej. Specjaliści przewidują, że
już wkrótce ponad połowa samolotów cywilnych,
wyprodukowanych w 2004 r., będzie wyposażona
w opony radialne marki Michelin. Opony
te posiadają bowiem niezaprzeczalne zalety
nie tylko pod względem istotnych zasad
bezpieczeństwa, ale również kwestii ekonomicznych.
Opony lotnicze muszą utrzymywać znaczne
ciężary, przekraczające ich własną masę
nawet do 266 razy. Aby zilustrować wagę
tego zjawiska, można zaznaczyć, że opony
samochodowe znoszą obciążenie ważące maksymalnie
50 razy więcej.
Ekstremalne
obciążenia opony lotniczej:
- Podczas kołowania każda opona znosi
obciążenia do 31 ton i chociaż że ciśnienie
w oponach wynosi ok. 16 barów, ulegają
one degradacji w 35%.
- Podczas startu samolotu opony przyspieszają
od 0 do 360 km/h w niecałą minutę. W tym
momencie wewnętrzna temperatura bieżnika
opony wzrasta nawet do 120°C.
- W trakcie lotu opony umieszczone są
w kadłubie pod samolotem. Na wysokości
lotu temperatura spada do -50°C.
- Podczas lądowania samolot zatrzymuje
się po pokonaniu niecałych 1500 m. Na
tym dystansie opony muszą znieść znaczne
siły hamowania, nie tracąc nic ze swych
właściwości. Ich wewnętrzna temperatura
wzrasta wtedy do ponad 120°C.
Technologia
opon diagonalnych Michelin
Technologia opon diagonalnych opiera się
na architekturze tradycyjnej opony, która
od dawna wyznacza standardy w przemyśle
lotniczym. Choć są cięższe niż opony radialne
i szybciej się zużywają, wciąż pozostają
niezaprzeczalnym liderem wśród opon wykorzystywanych
na rynku lotniczym. Obecnie 63% opon lotniczych
produkowanych przez Michelin to opony
diagonalne. Michelin posiada także wyłączność
na dostawy opon diagonalnych do amerykańskiego
promu kosmicznego NASA.
Technologia
opon radialnych Michelin
Technologia radialna NZG firmy Michelin
Technologia radialna NZG (Near Zero Growth)
została stworzona w wyniku połączenia
rozwiązań technologii radialnej z wykorzystaniem
najnowszych materiałów o wysokiej odporności,
zmniejszających odkształcanie się struktury
opony. Ulega ona mniejszemu naprężeniu,
dzięki czemu jest znacznie mniej podatna
na uderzenia i uszkodzenia mechaniczne.
Nowa technologia zmniejsza o połowę liczbę
kordów w oponie. W stosunku do tradycyjnej
opony, oszczędność masy wynosi ok. 20%.
|
|