DROGA DO GWIAZD


Ponad 100 lat testów, doświadczeń i innowacji doprowadziło markę Michelin do perfekcji, która spełnia dziś wszystkie wymogi profesjonalistów. Najlepiej świadczy o tym fakt produkcji ogumienia do samolotów i promów kosmicznych, w których dostarczane opony muszą spełniać najwyższe wymagania producentów w zakresie obciążeń, wagi, osiągów oraz trwałości.
Michelin na czterech rynkach związanych z lotnictwem (lotnictwie cywilnym, komunikacji regionalnej, lotnictwie ogólnym oraz w lotnictwie wojskowym) obecny jest od ponad 20 lat, znacząco wpływając na poprawę bezpieczeństwa dzięki ofercie opon radialnych i diagonalnych.
Od 2000 roku wszystkie nowe programy samolotów cywilnych korzystają z rozwiązań technologii radialnej. Specjaliści przewidują, że już wkrótce ponad połowa samolotów cywilnych, wyprodukowanych w 2004 r., będzie wyposażona w opony radialne marki Michelin. Opony te posiadają bowiem niezaprzeczalne zalety nie tylko pod względem istotnych zasad bezpieczeństwa, ale również kwestii ekonomicznych.
Opony lotnicze muszą utrzymywać znaczne ciężary, przekraczające ich własną masę nawet do 266 razy. Aby zilustrować wagę tego zjawiska, można zaznaczyć, że opony samochodowe znoszą obciążenie ważące maksymalnie 50 razy więcej.

Ekstremalne obciążenia opony lotniczej:
- Podczas kołowania każda opona znosi obciążenia do 31 ton i chociaż że ciśnienie w oponach wynosi ok. 16 barów, ulegają one degradacji w 35%.
- Podczas startu samolotu opony przyspieszają od 0 do 360 km/h w niecałą minutę. W tym momencie wewnętrzna temperatura bieżnika opony wzrasta nawet do 120°C.
- W trakcie lotu opony umieszczone są w kadłubie pod samolotem. Na wysokości lotu temperatura spada do -50°C.
- Podczas lądowania samolot zatrzymuje się po pokonaniu niecałych 1500 m. Na tym dystansie opony muszą znieść znaczne siły hamowania, nie tracąc nic ze swych właściwości. Ich wewnętrzna temperatura wzrasta wtedy do ponad 120°C.

Technologia opon diagonalnych Michelin
Technologia opon diagonalnych opiera się na architekturze tradycyjnej opony, która od dawna wyznacza standardy w przemyśle lotniczym. Choć są cięższe niż opony radialne i szybciej się zużywają, wciąż pozostają niezaprzeczalnym liderem wśród opon wykorzystywanych na rynku lotniczym. Obecnie 63% opon lotniczych produkowanych przez Michelin to opony diagonalne. Michelin posiada także wyłączność na dostawy opon diagonalnych do amerykańskiego promu kosmicznego NASA.

Technologia opon radialnych Michelin
Technologia radialna NZG firmy Michelin
Technologia radialna NZG (Near Zero Growth) została stworzona w wyniku połączenia rozwiązań technologii radialnej z wykorzystaniem najnowszych materiałów o wysokiej odporności, zmniejszających odkształcanie się struktury opony. Ulega ona mniejszemu naprężeniu, dzięki czemu jest znacznie mniej podatna na uderzenia i uszkodzenia mechaniczne. Nowa technologia zmniejsza o połowę liczbę kordów w oponie. W stosunku do tradycyjnej opony, oszczędność masy wynosi ok. 20%.



 
 
Untitled Document
 
 
  
Początek rejsów  
 
 
  
Żegluga Wiślana  
 
 
  
Motorowodne wojaże  
 
 
  
Ekspedycja Wisła  
 
 
  
Opony lotnicze  
 
 
  
Formuła I  
 
 
  
Kauczuk  
 
 
  
Pompowanie azotem  
 
 
  
Gigantyczne opony  
   
copyright © krajewski group 2006
  design: łukasz wiśniewski