GIGANTYCZNA KONCEPCJA


Dwuczęściowa opona do gigantycznych pojazdów używanych w kopalniach odkrywkowych zadebiutowała na targach sprzętu górniczego MINEXPO w Las Vegas pod koniec 2000 roku.
Nowa koncepcja opony wzbudziła sensację. Pomysł polegał na zastosowaniu karkasa o stalowym szkielecie z wymiennym bieżnikiem na stalowym opasaniu. Specjalna konstrukcja modułu bieżnika powoduje, że czoło opony jest bardziej płaskie i opona ma większe pole kontaktu z podłożem, co daje lepszy rozkład obciążeń. Pozwala to przewozić większy ładunek, polepsza trakcję i zmniejsza zużycie zarówno bieżnika jak i drogi. Opona jest też znacznie odporniejsza na przebicie niż opony konwencjonalne. Moduł bieżnika może być łatwo montowany na karkas w warunkach polowych lub warsztacie, przy użyciu standardowych urządzeń. Połączenie między dwoma częściami opony jest całkowicie mechaniczne - ciśnienie powietrza wystarcza do utrzymania bieżnika na swym miejscu. Nie stosuje się żadnych substancji klejących. Wymiana modułu bieżnika na nowy zabiera kilkakrotnie mniej czasu niż tradycyjny demontaż i montaż opony. Nie trzeba przecież odkręcać śrub i zdejmować koła z pojazdu (a koło waży co nieco). Ponadto o wiele łatwiejsze jest dostosowanie typu bieżnika do warunków eksploatacji - można na przykład szybko zmienić bieżnik na bardziej odporny na ostre skały lub mający lepszą trakcję na luźnym podłożu. Do każdego pojazdu można mieć kilka kompletów bieżników, co jest znacznie tańszym i mniej kłopotliwym rozwiązaniem, niż zakup i magazynowanie kilku różnych kompletów opon.
Łatwiejszy jest też transport koła w dwóch lżejszych elementach niż w całości. Przy zwykłych kołach o rozmiarach większych niż 57 cali, staje się to już problemem. W razie zużycia bieżnika, zamiast odsyłać oponę do bieżnikowni i z powrotem, zamawia się po prostu nowy moduł bieżnika. Operację tę można powtarzać wielokrotnie. Dwuczęściowe opony nowego typu montuje się na tradycyjnych felgach, można je więc stosować do wszystkich obecnie stosowanych w kopalniach pojazdów



 
 
Untitled Document
 
 
  
Początek rejsów  
 
 
  
Żegluga Wiślana  
 
 
  
Motorowodne wojaże  
 
 
  
Ekspedycja Wisła  
 
 
  
Opony lotnicze  
 
 
  
Formuła I  
 
 
  
Kauczuk  
 
 
  
Pompowanie azotem  
 
 
  
Gigantyczne opony  
   
copyright © krajewski group 2006
  design: łukasz wiśniewski