Dnia 01.02.1960
r. w Płocku zaczęła swą działalność firma
pod nazwą Miejska Komunikacja Autobusowa.
Data ta przyjmowana jest jako początek
istnienia komunikacji miejskiej w Płocku.
W dniu otwarcia firma posiadała 8 autobusów
marki "San H 01". Dnia 1 września
1966r. MKS została wydzielona z Miejskiego
Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej
i stała się samodzielnym przedsiębiorstwem
o nazwie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne
w Płocku. W dniu 1 grudnia 1969r. firma
przeniosła się do nowej zajezdni na ul.
Przemysłowej 17. W roku 1973 przedsiębiorstwo
dysponowało 127 autobusami i zatrudniało
400 pracowników.
Szybki rozwój przemysłu i usług w ówczesnym
Płocku spowodował trudności z naborem
pracowników, głównie kierowców, monterów
warsztatowych i konduktorek. W związku
z tym od 1974r w autobusach zaczęto montować
kasowniki biletowe. Powstała pełna samoobsługa
pasażerów korzystających ze środków komunikacji
miejskiej. Rezerwy kadrowe konduktorów
zostały skierowane do pracy w innych przedsiębiorstwach.
Jednak brak kierowców autobusowych był
coraz bardziej odczuwalny, dlatego od
połowy 1975r. MPK samodzielnie zaczęło
prowadzić szkolenie nowych kierowców.
W 1979r. stan taborowy powiększony został
o 10 nowych autobusów Jelcz PR-110 produkowanych
na licencji francuskiej firmy "Berliet".
W 1980r. przedsiębiorstwo zatrudniało
495 osób i był to największa stan zatrudnienia
w całej dotychczasowej historii firmy.
W 1984r. MPK powiększyło stan liczebny
autobusów o 40 nowych pojazdów; na ulicach
miasta pojawiły się pierwsze autobusy
przegubowe "Ikarus" a ogólny
stan taboru wynosił 145 sztuk.
W dniach 24.02.89r. - 16.03.89r. w przedsiębiorstwie
trwał najdłuższy w historii firmy strajk
okupacyjny. Swą działalność wznowiła zakładowa
NSZZ "Solidarność" a z MPK zostało
wydzielone Przedsiębiorstwo Komunikacji
Miejskiej. Interwencja pracowników sprawiła
jednak, że w niedługim czasie, decyzją
Sądu zostało ono rozwiązane. Mimo burzliwych
czasów, przedsiębiorstwo posiadało w 1989
r. największą liczbą autobusów - 155 szt.
Na początku lat 90-tych rozpoczął się
proces restrukturyzacji przedsiębiorstwa.
W dn. 23.01.1991r. na podstawie Uchwały
Rady Miasta Płocka firma została przekształcona
w zakład budżetowy o nazwie Zakład Komunikacji
Miejskiej. W wyniku dalszego procesu restrukturyzacyjnego
dn. 15-04-1998 r. zakład przekształcono
w jednoosobową spółkę Skarbu Gminy Płock
o nazwie "Komunikacja Miejska - Płock"
Sp. z o.o.
"Komunikacja
Miejska - Płock" Sp. z o.o. - dzisiaj.
Podstawową działalnością KM-Płock Sp.
z o.o. jest świadczenie usług przewozowych
w zorganizowanym transporcie miejskim.
KM-Płock w roku 1999 obsługuje 34 linie,
w tym: 31 linii dziennych; w tym 2 linie
sezonowe, 3 linie nocne. Łączna długość
linii komunikacyjnych wynosi 468 km a
liczba wykonywanych wozokilometrów to
około 6.300 tys. rocznie. W tym okresie
spółka przewozi około 23.500 tys. pasażerów.
W 1999 r. KM-Płock dysponuje 118 autobusów.
Są wśród nich nowoczesne autobusy niskopodłogowe
przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych
np. Jelcz M121M, Jelcz M121MB, Jelcz M181
MB (przegubowe) i najnowsze NEOPLANY N4020/36
spełniające wszelkie wymogi Unii Europejskiej.
Obecnie firma zatrudnia 397 pracowników.
|
|