Działające
od 1993 r. RPK już jako samodzielne przedsiębiorstwo
miało bardzo trudną i skomplikowaną sytuację
finansową. Najważniejszym celem na ten
czas była odbudowa taboru autobusowego
oraz utrzymanie posiadanego i eksploatowanego
w dobrym stanie technicznym. Po analizie
dokonanej wspólnie z Zarządem Miasta ustalono,
że zakup nowych autobusów nie jest możliwy
z uwagi na brak środków finansowych w
budżecie, zaś utrzymywanie w eksploatacji
posiadanego taboru, ze względu na jego
zniszczenie, wymaga również poniesienia
znacznych nakładów finansowych. Sytuację
pogarszał fakt złego stanu silników w
autobusach, często przestarzałej konstrukcji
i po kilkakrotnych naprawach głównych
emitujących do atmosfery znaczne ilości
sadzy i innych szkodliwych substancji.
Wobec powyższego Zarząd Miasta zobowiązał
Spółkę do przedstawienia propozycji rozwiązania
problemu ekologicznego jakie stwarzały
dymiące autobusy. Z przeprowadzonego rozpoznania
rynku okazało się, że w kraju od lat prowadzone
są prace naukowo badawcze dotyczące zastosowania
gazu propan - butan oraz sprężonego gazu
ziemnego, jako paliwa alternatywnego do
zasilania silników autobusów miejskich.
W pierwszym półroczu 1996r przedłożono
Zarządowi Miasta szczegółowy raport z
ustaleń, po którym on podjął uchwałę w
sprawie prowadzenia wspólnej inwestycji
- adaptacji autobusów komunikacji miejskiej
w Dębicy, do zasilania gazem propan -
butan, deklarując na ten cel środki finansowe
w wysokości wymaganej na pokrycie własnego
wkładu do pożyczki z WFOŚ i GW w Tarnowie.
W wyniku przeprowadzonego przetargu, na
wykonawcę adaptacji autobusów wybrano
firmę NGV AUTOGAS w Krakowie, a na wykonawcę
przystosowania zaplecza technicznego i
stacji napełniania gazem firmę GASPOL
S.A. Warszawa. Podejmując to zadanie inwestycyjne
założono, a następnie osiągnięto dwa podstawowe
cele:
- ekonomiczny - obniżenie kosztów paliwa,
oleju silnikowego, napraw i obsług bieżących
poprzez wydłużenie przebiegów międzynaprawczych
silników,
- ekologiczny - obniżenie do minimum emisji
szkodliwych substancji chemicznych z układu
wydechowego silników autobusów i całkowite
wyeliminowanie dymienia (sadzy).
Jednym z warunków finansowania zadania
postawionym przez WFOŚ i GW, był pomiar
emisji bezpośrednio po dokonaniu adaptacji
do zasilania gazem. Ustalono, że na biegu
jałowym emisja węglowodorów nie przekroczy
250 ppm, sadzy 0 %, tlenku węgla 0,3 %
objętościowo i głośności silnika zmniejszy
się o 3 dB.
|
|