U podstaw strategicznego zarządzania PKS "Sokołów" w Sokołowie Podlaskim S.A. leży misja jaką mamy realizować w otoczeniu. Deklaracja zawarta w misji "Chcemy być organizacją przyjazną otoczeniu, świadczącą usługi komunikacyjne spełniające aktualne i przyszłe wymagania i potrzeby naszych klientów" nakłada na wszystkich pracowników Spółki, a w szczególności na kadrę zarządzającą duże i stale rosnące zadania jakościowe.
Zadania i cele jakościowe od dłuższego już czasu w Spółce realizowane są w ramach Systemu Zarządzania Jakością będącego integralną i kluczową sferą ogólnego systemu zarządzania. Podobnie jak w każdej innej firmie, również w PKS "Sokołów" istniało w przeszłości zarządzanie jakością, trudno było mówić jednak o systemie, a tym bardziej o zapewnieniu jakości i powszechnym nastawieniu na oczekiwania oraz potrzeby klientów. Najlepszą szkołą działania jest rynek. Zrozumienie sił na nim działających, uświadomienie sobie, że przyszłość naszą określają decyzje potencjalnych i realnych klientów, skłoniło Zarząd Spółki do podjęcia formalnych decyzji i prac na uzyskaniem certyfikacji naszego Systemu Zarządzania Jakością na zgodność z normą PN-EN ISO 9001:2001. W ślad za opublikowaniem polityki jakości - będącej zobowiązaniem najwyższego kierownictwa do realizacji misji Spółki w otoczeniu celów jakościowych ją realizujących oraz deklaracji zapewnienia stałej spójności i aktualności wizji i strategii Spółki z polityką jakości - powołano Pełnomocnika Zarządu ds. Zarządzania Jakością i przystąpiono do prac nad wdrożeniem systemu.
Najważniejszym etapem były szkolenia pracowników, przybliżające im cele zarządu w zakresie problemów jakościowych i kluczowej roli klientów w systemie. W dalszych etapach, pod kierunkiem Pełnomocnika Zarządu dokonano przeglądu aktualnie istniejącego systemu. Pozwoliło to - poprzez wstępną budowę architektury procesów - przystąpić do opracowania instrukcji i procedur w kluczowych obszarach, tj. odpowiedzialności kierownictwa, zarządzania zasobami i w niezmiernie ważnym obszarze - realizacji świadczeń dla klienta. Przegląd systemu i opracowanie procedur pozwoliło uprościć oraz usystematyzować system między innymi poprzez audity wewnętrzne poszczególnych procesów i obszarów. W efekcie po około 1,5 rocznej pracy system gotowy był w ocenie Zarządu i Pełnomocnika do poddania go certyfikacji przez niezależną jednostkę certyfikacyjną.
Zewnętrzny audit certyfikacyjny odbył się w listopadzie 2006 r., w wyniku którego w grudniu 2006 r. Spółka otrzymała wydany przez United Registrar of Systems Ltd certyfikat w zakresie: "Projektowanie, realizacja i sprzedaż usług w zakresie krajowych i międzynarodowych lądowych przewozów osób i rzeczy. Usługi techniczne w zakresie transportu samochodowego".
Przyznanie certyfikatu powinno być słusznym powodem do dumy dla każdego pracownika Spółki, jest jednak przede wszystkim zobowiązaniem do solidnej pracy na rzecz klientów i nad nieustanną poprawą jakości świadczonych usług. Zarząd Spółki oprócz dbałości o poprawę kultury obsługi pasażerów, niezmiennie ważną rolę przykłada do systematycznej wymiany taboru i dostosowania jego rodzaju do występujących potrzeb przewozowych. Rygorystyczne przestrzeganie przepisów dotyczących czasu pracy kierowców, zapewnienie wymaganego stanu technicznego taboru sprawiają, że korzystanie z naszych usług z okresu na okres jest coraz to wygodniejsze i przyjemniejsze dla naszych klientów.
|
|