Początki powstania komunikacji w Puławach
sięgają 1974 roku. W tym czasie nastąpił
dynamiczny rozwój miasta, spowodowany
budową fabryki nawozów azotowych, która
przyjęła nazwę ZAKŁADY AZOTOWE Puławy,
co z kolei wywołało problemy komunikacyjne.
Dnia 1 maja 1974 r., w istniejącym wielobranżowym
Przedsiębiorstwie Gospodarki Komunalnej
w Puławach, stworzono zręby komunikacji
miejskiej.
W dniu otwarcia przedsiębiorstwo dysponowało
10 autobusami typu SAN H-100B, które po
raz pierwszy pojawiły się na ulicach miasta,
uruchamiając regularną autobusową komunikację
miejską na trzech liniach oznaczonych
numerami 1, 2, 3. Do dnia dzisiejszego
numery oraz trasy tych linii nie uległy
zmianie.
Pierwsze lata komunikacji miejskiej należały
do trudnych. Niska sprawność techniczna
autobusów, duża awaryjność, brak części
zamiennych, utrudniały właściwą obsługę
komunikacyjną mieszkańców miasta.
W 1977 roku stan taboru autobusowego powiększył
się o 5 nowych autobusów typu AUTOSAN
H9-35, co pozwoliło na dalszy rozwój sieci
linii autobusowych, z wyjściem na obszary
poza granice miasta, do sąsiednich gmin
tj. Puław i Końskowoli.
W kolejnych latach powiększał się stan
liczby autobusów, w 1987 r. pojawiły się
autobusy typu JELCZ PR-110M. Realizując
postulaty mieszkańców sąsiednich gmin,
rozwijano komunikację podmiejską, zapewniając
w ten sposób połączenia pomiędzy miastem
a kolejnymi sąsiednimi gminami tj. Janowcem,
Kazimierzem Dolnym, Żyrzynem.
Zmiany ustrojowe, jakie dokonały się w
1990 r., wraz z wprowadzeniem ustawy o
samorządzie terytorialnym, spowodowały
przeniesienie odpowiedzialności za obsługę
lokalnego transportu zbiorowego na gminę,
jako zadanie własne.
Władze samorządowe podjęły działania w
kierunku restrukturyzacji istniejącego
Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej
i Mieszkaniowej, i wydzielenie z dniem
1 lipca 1991 r. ze struktur przedsiębiorstwa,
zakładu budżetowego pod nazwą Miejski
Zakład Komunikacji. W zakładzie budżetowym
dokonywano systematycznie wymiany taboru
autobusowego, eliminując autobusy typu
SAN. W wyniku dalszego procesu restrukturyzacji,
zakład budżetowy przekształcono w jednoosobową
spółkę skarbu Gminy Miasto Puławy, o nazwie
"Miejski Zakład Komunikacji - Puławy"
Sp. z o.o. Miało to miejsce 1 lipca 1998
r.
Dostosowanie spółki do zmieniających się
uwarunkowań ekonomicznych, pociągnęło
za sobą szereg zmian. Wdrożono programy
restrukturyzacyjne, obejmujące swoim zakresem
tabor autobusowy, zatrudnienie, organizację
spółki.
Aktualnie spółka, jako przewoźnik komunalny,
świadczy pełny zakres usług przewozowych
w zorganizowanym transporcie miejskim
na rzecz mieszkańców miasta Puławy oraz
pięciu sąsiednich gmin powiatu puławskiego
tj. Janowca, Kazimierza Dolnego, Końskowoli,
Puław, Żyrzyna.
Zapewnienie optymalnej obsługi komunikacyjnej
lokalnej wspólnoty, tak ważne z punktu
widzenia społecznego, jest realizowane
m.in.
- 7 liniami w granicach miasta,
- 10 liniami obsługującymi miasto i jednocześnie
sąsiednie gminy.
Spółka dysponuje 37 autobusami.
W skali roku wykonuje się ok. 2.300 tys.
wozokm, a z usług komunikacji miejskiej
rocznie korzysta ok. 8.600 tys. pasażerów.
Posiadany tabor autobusowy jest przystosowany,
poprzez swoje parametry techniczno-eksploatacyjne,
do obsługi regularnej komunikacji miejskiej,
w zmieniających się wielkościach potoków
pasażerskich.
Poza działalnością podstawową, firma uzyskuje
przychody z prowadzenia badań technicznych
w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów,
reklamy na autobusach, wynajmu autobusów.
Spółka dysponuje dobrą bazą lokalową,
która zapewnia właściwą obsługę techniczną
autobusów i gwarancję bezpieczeństwa podróży.
Dokonuje się ciągłych zmian w kierunku
modelu komunikacji miejskiej, dążącego
do jak najwyższego poziomu usług, przy
najbardziej racjonalnym wykorzystaniu
środków finansowych, promowaniu komunikacji
miejskiej na lokalnym rynku usług przewozu
osób, dostosowywaniu taboru autobusowego
do oczekiwań mieszkańców miasta, w tym
także pasażerów oczekujących na autobusy
niskowejściowe.
Zakładem zarządza prezes Henryk Mizak.
|
|