MPK RZESZÓW

 

Na początku 2003 roku zapadła decyzja zastosowaniu sprężonego gazu ziemnego (CNG) do napędu autobusów komunikacji miejskiej w Rzeszowie. Początkowo zakładano, że zostaną przystosowane autobusy Jelcz 120 M, poprzez wymianę kratownic na nowe, umożliwiające umieszczenie zestawu butli stalowych do magazynowania gazu pod ciśnieniem 20MPa, oraz zamontowanie nowych silników spalających gaz ziemny. Elementem niezbędnym do wykorzystania gazu ziemnego jako paliwa do napędu autobusów jest stworzenie możliwości tankowania gazu do butli pod ciśnieniem min. 20 MPa ze stacji sprężania gazu. Wybudowanie stacji sprężania przekraczało możliwości finansowe MPK Rzeszów, dlatego rozpoczęto rozmowy z Zakładem Gazowniczym w Rzeszowie wchodzącym w skład Karpackiej Spółki Gazownictwa Spółka z o.o. w Tarnowie, w kwestii sfinansowania powyższej inwestycji ze środków własnych. Rozmowy zakończyły się podpisaniem listu intencyjnego, następnie umowy, w myśl której MPK Rzeszów zobowiązało się do przerobienia bądź zakupu pięćdziesięciu nowych autobusów. w latach 2004-2013, zaś Zakład Gazowniczy zobowiązał się do wybudowania do końca 2004 roku stacji sprężania gazu na terenie bazy MPK przy ulicy Lubelskiej 54. W miesiącu wrześniu odbyła się prezentacja autobusu Jelcz M125M/4 CNG VECTO, niskopodłogowego wyprodukowanego przez JELCZ SA, zasilanego sprężonym gazem ziemnym ,oraz rozpoczęto przebudowę 2 szt. autobusów Jelcz 120M w celu ich dostosowania do zasilania gazem ziemnym . W dniu 29 września złożono w Ministerstwie Środowiska w Warszawie projekt do programu Komisji Unii Europejskiej -LIFE -ŚRODOWISKO, zakładający wprowadzenie nowej technologii zasilania gazem CNG autobusów komunikacji miejskiej, celem obniżenia emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz poziomu hałasu w aglomeracji rzeszowskiej. Projekt przewiduje dofinansowanie w wysokości 50 % do zakupu autobusów zasilanych gazem ziemnym w ilości 28 szt. W grudniu 2003 roku Zakład Gazowniczy rozpoczął pierwsze prace związane z instalowaniem stacji sprężania na bazie przy ulicy Lubelskiej. Tymczasowa stacja sprężania została uruchomiona na początku lutego 2004 roku, a uroczyste otwarcie odbyło się 11 marca z udziałem władz miasta Rzeszowa, województwa podkarpackiego oraz Inwestora. Od początku lutego po ulicach Rzeszowa jeżdżą dwa autobusy Jelcz 120M zasilane gazem, a w maju pojawi się pięć nowych, niskopodłogowych autobusów JelczM125/4CNG VECTO. Wprowadzenie do eksploatacji autobusów zasilanych gazem zmniejszy emisję zanieczyszczeń powstałych w wyniku spalania oleju napędowego przez autobusy MPK Rzeszów o 11,4% w stosunku rocznym, oraz obniży poziom hałasu w Rzeszowie.
Pierwsze wyniki eksploatacyjne wskazują, że autobusy zasilane gazem ziemnym są ok. 40 % w koszcie zużytego paliwa gazowego tańsze od autobusów zasilanych olejem napędowym.

 
 
 
 
Untitled Document
 
 
  
MPK Opoczno  
 
 
  
PKS Płock  
 
 
  
ZUK Puławy  
 
 
  
PKS Mrągowo  
 
 
  
MKZ Puławy  
 
 
  
ZGK Skierniewice  
 
 
  
PKS Connex Prudnik  
 
 
  
PKS Connex Kędzierzyn-K.  
 
 
  
KM Płock  
 
 
  
PKS Busko Zdrój  
 
 
  
PKS Łosice  
 
 
  
MPK Lublin  
 
 
  
MPO Łódź  
 
 
  
PKS Starachowice  
 
 
  
KPK Białystok  
 
 
  
MKS Dębica  
 
 
  
PKS Piotrków Tryb.  
 
 
  
MPK Rzeszów  
 
 
  
MPO Białystok  
 
 
  
PKS Łomża  
 
 
  
MZK Kędzierzyn-Koźle  
 
 
  
PKS Lublin  
 
 
  
PGKiM Sandomierz  
 
 
  
PKS Sokołów  
 
 
  
VEOLIA Transport Polska  
 
 
  
PKS Łęczyca  
 
 
  
PKS Radom  
 
 
  
MPK Ostrowiec  
 
 
  
KPKM Białystok  
 
 
  
MZK Tomaszów Maz.  
 
 
  
VEOLIA Transport Tczew  
 
 
copyright © krajewski group 2006
  design: łukasz wiśniewski