Na początku
2003 roku zapadła decyzja zastosowaniu
sprężonego gazu ziemnego (CNG) do napędu
autobusów komunikacji miejskiej w Rzeszowie.
Początkowo zakładano, że zostaną przystosowane
autobusy Jelcz 120 M, poprzez wymianę
kratownic na nowe, umożliwiające umieszczenie
zestawu butli stalowych do magazynowania
gazu pod ciśnieniem 20MPa, oraz zamontowanie
nowych silników spalających gaz ziemny.
Elementem niezbędnym do wykorzystania
gazu ziemnego jako paliwa do napędu autobusów
jest stworzenie możliwości tankowania
gazu do butli pod ciśnieniem min. 20 MPa
ze stacji sprężania gazu. Wybudowanie
stacji sprężania przekraczało możliwości
finansowe MPK Rzeszów, dlatego rozpoczęto
rozmowy z Zakładem Gazowniczym w Rzeszowie
wchodzącym w skład Karpackiej Spółki Gazownictwa
Spółka z o.o. w Tarnowie, w kwestii sfinansowania
powyższej inwestycji ze środków własnych.
Rozmowy zakończyły się podpisaniem listu
intencyjnego, następnie umowy, w myśl
której MPK Rzeszów zobowiązało się do
przerobienia bądź zakupu pięćdziesięciu
nowych autobusów. w latach 2004-2013,
zaś Zakład Gazowniczy zobowiązał się do
wybudowania do końca 2004 roku stacji
sprężania gazu na terenie bazy MPK przy
ulicy Lubelskiej 54. W miesiącu wrześniu
odbyła się prezentacja autobusu Jelcz
M125M/4 CNG VECTO, niskopodłogowego wyprodukowanego
przez JELCZ SA, zasilanego sprężonym gazem
ziemnym ,oraz rozpoczęto przebudowę 2
szt. autobusów Jelcz 120M w celu ich dostosowania
do zasilania gazem ziemnym . W dniu 29
września złożono w Ministerstwie Środowiska
w Warszawie projekt do programu Komisji
Unii Europejskiej -LIFE -ŚRODOWISKO, zakładający
wprowadzenie nowej technologii zasilania
gazem CNG autobusów komunikacji miejskiej,
celem obniżenia emisji zanieczyszczeń
do powietrza oraz poziomu hałasu w aglomeracji
rzeszowskiej. Projekt przewiduje dofinansowanie
w wysokości 50 % do zakupu autobusów zasilanych
gazem ziemnym w ilości 28 szt. W grudniu
2003 roku Zakład Gazowniczy rozpoczął
pierwsze prace związane z instalowaniem
stacji sprężania na bazie przy ulicy Lubelskiej.
Tymczasowa stacja sprężania została uruchomiona
na początku lutego 2004 roku, a uroczyste
otwarcie odbyło się 11 marca z udziałem
władz miasta Rzeszowa, województwa podkarpackiego
oraz Inwestora. Od początku lutego po
ulicach Rzeszowa jeżdżą dwa autobusy Jelcz
120M zasilane gazem, a w maju pojawi się
pięć nowych, niskopodłogowych autobusów
JelczM125/4CNG VECTO. Wprowadzenie do
eksploatacji autobusów zasilanych gazem
zmniejszy emisję zanieczyszczeń powstałych
w wyniku spalania oleju napędowego przez
autobusy MPK Rzeszów o 11,4% w stosunku
rocznym, oraz obniży poziom hałasu w Rzeszowie.
Pierwsze wyniki eksploatacyjne wskazują,
że autobusy zasilane gazem ziemnym są
ok. 40 % w koszcie zużytego paliwa gazowego
tańsze od autobusów zasilanych olejem
napędowym.
|
|