W 1991 roku
po zlikwidowaniu MPK, powołano do życia
Zakład Obsługi Komunikacji Miejskiej w
Białymstoku jako organizatora komunikacji
miejskiej oraz trzy spółki przewozowe
w tym KPK Sp. z o.o., będące własnością
Gminy Białystok. Od tego momentu zakład
rozpoczął świadczenie usług komunikacyjnych
w nowych, konkurencyjnych warunkach, dysponując
częścią pozostałego po zlikwidowanym MPK
majątku. Przestarzały tabor, brak zaplecza
technicznego, byt słabe zorientowanie
załogi na potrzeby pasażera utrudniały
realizację powierzonego zadania. Rosnące
wymagania pasażerów były bodźcem do kolejnych
zmian organizacyjnych. W 1994 roku doszło
do połączenia z Przedsiębiorstwem Transportu
Handlu Wewnętrznego w Białymstoku, w rezultacie
czego majątek KPK powiększył się między
innymi o brakujący warsztat, magazyny,
a także biurowiec, który od maja bieżącego
roku stał się siedzibą Spółki.
Organami sprawującymi nadzór nad działalnością
firmy są:
Zgromadzenie Wspólników, Rada Nadzorcza
oraz Zarząd reprezentowany przez Prezesa
- Zbigniewa Chojnowskiego i Wiceprezesa
Andrzeja Kakareko.
Mimo napotykanych trudności, z jakimi
boryka się większość przedsiębiorstw komunikacyjnych,
lata wspólnych starań kadry kierowniczej,
jak i całej załogi, usytuowały KPK na
stabilnej pozycji konkurencyjnej. Stale
rosnące znaczenie problemu jakości usług
przewozowych zmusza do poszukiwań możliwości
jej poprawy. W tej kwestii bardzo ważną
rolę odgrywa tabor autobusowy. Niezmiernie
duży nacisk kładzie się na dostosowanie
taboru do przewozu osób niepełnosprawnych,
a także dostosowanie norm ekologicznych
dotyczących hałasu i emisji spalin do
ogólnie dopuszczalnych. Obecnie firma
dysponuje taborem autobusowym w ilości
112 szt., z czego największy udział stanowią
autobusy marki JELCZ, MAN, IKARUS, SOLARIS.
Codziennie w ruchu KPK utrzymuje 88 autobusów,
które obsługują 11 linii komunikacyjnych,
zajmując 39 % rynku w ogólnej strukturze
usług komunikacyjnych Zatrudnionych jest
329 osób, a największą grupę stanowią
kierowcy bo aż 60%. Ważną rolę w jakości
świadczonych usług spełniają pracownicy
odpowiedzialni za naprawy środków transportu.
W tej grupie nastąpił największy spadek
zatrudnienia w stosunku do lat poprzednich.
Jest to wynikiem systematycznego unowocześniania
zaplecza technicznego, technik naprawczych,
jak również ciągłego poszukiwania efektywnych
rozwiązań organizacyjnych. Wykorzystanie
rezerw majątkowych i kadrowych pozwala
na prowadzenie działalności dodatkowej:
usługi warsztatowe, przewóz osób na zlecenie,
reklama, dzierżawa pomieszczeń, a zwłaszcza
usługi nowocześnie wyposażonej Okręgowej
Stacji Kontroli Pojazdów. Kompletnie wyposażony
jest również serwis wymiany i napraw ogumienia.
W ramach współpracy Krajewski TC przekazał
w dzierżawę KPK w Białymstoku nowoczesną
wieżę do pompowania kół azotem.
|
|