Miejskie Przedsiębiorstwo
Komunikacyjne jest największym miejskim
przewoźnikiem w Lublinie. Należy do niego
ok. 75 proc. rynku publicznego transportu
pasażerskiego. Jego pojazdy codziennie
pokonują odległość równą niemal półtorej
długości równika, zapewniając tysiącom
osób transport do pracy, szkół, sklepów,
punktów usług, miejsc rozrywki czy rekreacji.
Flota lubelskiego MPK liczy 217 autobusów
i 65 trolejbusów. Ich średni wiek przekracza
13 lat. Większość z nich przejechała po
pół miliona kilometrów i więcej.
Mimo tak zaawansowanego wieku i wyeksploatowania,
znajdują się w stosunkowo dobrym stanie
technicznym, oraz zapewniają pasażerom
bezpieczeństwo podróżowania. Tradycje
zbiorowej komunikacji w Lublinie sięgają
drugiej połowy XIX w. i są związane z
transportem konnym. Powstanie właściwej
komunikacji miejskiej łączone jest z datą
1 stycznia 1929 r. 75 lat temu Magistrat,
niezadowolony z usług ówczesnych przewoźników,
powołał do życia przedsiębiorstwo Autobusy
Miejskie Miasta Lublina. Jego celem było
jak najlepsze rozwiązywanie problemów
komunikacyjnych mieszkańców. Te same zadania
stoją przed MPK. Od stycznia 1998 r. funkcjonuje
ono jako spółka z o.o., której jedynym
udziałowcem jest Gmina Lublin. W przeszłość
odszedł system nakazowo-rozdzielczy. Drogi
działania miejskiego przewoźnika zaczęły
wyznaczać mechanizmy gospodarki rynkowej.
Od kwietnia br. MPK wdraża, akceptowaną
przez pasażerów, pro społeczną strategię
funkcjonowania. Jej wyrazem jest rezygnacja
z osiągania zysku za wszelką cenę, utrzymywanie
promocyjnych - jednych z najniższych w
kraju - cen na podstawowe bilety, obsługa
nierentownych i nisko rentownych linii
komunikacyjnych. Ta strategia przyciągnęła
na powrót do MPK pasażerów, którzy z początkiem
roku odpłynęli do innych przewoźników.
Przedsiębiorstwo od kilku miesięcy, w
większym niż w przeszłości stopniu, koncentruje
się na potrzebach klientów i żywo na nie
reaguje. Jesienne rozkłady jazdy, po raz
pierwszy od lat, zostały opracowane we
współpracy z zarządami spółdzielni mieszkaniowych
i przedstawicielami rad osiedli; dokonywane
w nich na bieżąco zmiany wychodzą naprzeciw
oczekiwaniom pasażerów.
Ważnym środkiem komunikacji z nimi stał
się Internet. Na stronie domowej MPK można
znaleźć informacje historyczne i najbardziej
aktualne, w tym rozkłady jazdy i okresowe
zmiany w kursowaniu pojazdów poszczególnych
linii. Dziś, przed wyjściem z domu, można
dokładnie zaplanować podróż miejską komunikacją.
Wystarczy zajrzeć na interaktywną mapę
komunikacyjną Lublina, opracowaną wspólnie
z Lubmanem, i przed własnym komputerem
zaplanować trasę podróży.
MPK, jako jedyny w Lublinie przewoźnik
miejski, świadczy usługi publiczne w zakresie
przewozu osób w rozumieniu Rozporządzenia
Rady EWG nr 119/69 z późniejszymi modyfikacjami.
Oznacza to, że jest zobowiązane do przewozu
osób nie tylko za pełną odpłatnością,
ale także upoważnionych do przejazdów
ulgowych i bezpłatnych.
Autobusy i trolejbusy MPK, na ponad 50
stałych liniach komunikacyjnych, przewożą
miesięcznie ok. 6 mln osób. Niespełna
53 proc spośród nich ponosi pełną odpłatność
za przejazd; pozostali korzystają z przysługujących
im ulg. Ok. 10 proc wszystkich pasażerów
jest uprawnionych do przejazdów bezpłatnych.
Ciężar rozbudowanego systemu ulg i przejazdów
bezpłatnych ponosi przewoźnik, który zgodnie
z wytycznymi unijnymi powinien otrzymywać
pełną refundację kosztów usług świadczonych
po cenach niższych od rynkowych. Z raportu
o stanie komunikacji miejskiej w Polsce,
opracowanego przez Izbę Gospodarczą Komunikacji
Miejskiej w 2000 r., wynika, iż wpływy
z biletów pokrywają średnio ok. 70 proc
kosztów funkcjonowania komunikacji pasażerskiej.
W lubelskim MPK w pierwszym półroczu br.
sięgnęły 72 proc. Przychody z innych usług,
w tym reklam, a także gminna refundacja
przejazdów ulgowych, nie równoważą kosztów
działalności spółki. Stąd też bilans funkcjonowania
lubelskiego przewoźnika jest ujemny, brakuje
środków na odnowę taboru. Dodać do tego
trzeba, że oszczędności, które uzyskano
w wyniku restrukturyzacji przedsiębiorstwa
oraz polityki zaciskania pasa, zjadają
wydatki na drożejące paliwo.
Swą przyszłość MPK wiąże z unowocześnieniem
floty, tak by była ona jeszcze bardziej
przyjazna środowisku i pasażerom. Oczekuje
się, iż wspólnie z właścicielem - Urzędem
Miasta - powstanie zintegrowany program
rozwoju transportu publicznego, który
stworzy podstawy do ubiegania się o środki
z funduszy strukturalnych na potrzeby
komunikacji miejskiej. Doświadczenia innych
państw dowodzą, że może to być realne.
Wystarczy przypomnieć, że znaczna część
infrastruktury komunikacyjnej w Hiszpanii
i Portugalii została sfinansowana z funduszy
UE. Pierwsze kroki w przyszłość zostały
poczynione. Latem na ulicach Lublina testowano
nowe autobusy, podjęto rozmowy na temat
możliwości wykorzystania sprężonego gazu
ziemnego jako paliwa w autobusach jutra.
Zakupu pierwszej partii nowych autobusów
należy oczekiwać w nadchodzących latach.
Równolegle z odnową taboru autobusowego
projektuje się rozbudowę bardzo przyjaznej
środowisku trakcji trolejbusowej.
Opracowana w przedsiębiorstwie, wstępna
strategia rozwoju trakcji trolejbusowej
do roku 2010, przewiduje połączenie tym
ekologicznym środkiem transportu dużych
dzielnic mieszkaniowych, jak Czechowa,
Czubów, Kalinowszczyzny, Felina, LSM,
Nałkowskich, Sławinka, Węglina. Realizacja
tej koncepcji będzie wymagała budowy wielu
kilometrów sieci, podwojenia taboru trolejbusowego,
wydatkowania sporych pieniędzy. Z wstępnych
symulacji wynika, iż w rozbudowę trakcji
trolejbusowej w najbliższych latach należałoby
inwestować ok. 11 mln zł rocznie. W planach
MPK jest nie tylko odnowa taboru, ale
także wprowadzenie biletu elektronicznego.
Doświadczenia wielu miast w świecie wskazują,
że odwrotu od karty magnetycznej nie ma.
Jest tylko kwestią czasu, kiedy zostanie
upowszechniona ona również w pojazdach
MPK Lublin. Zapowiedź wdrożenia w całym
kraju elektronicznej legitymacji studenckiej
może przyspieszyć decyzję w tej sprawie.
Fragmenty wystąpienia Prezesa MPK Lublin
sp. z o.o. p. Grzegorza Jasińskiego
|
|