Koncepcja
powołania komunikacji miejskiej w naszym
mieście zrodziła się w 1967 roku, wtedy
Kędzierzyn, Koźle, Sławęcice i Kłodnica
stanowiły samodzielne jednostki organizacyjne,
a potrzeby i duża zależność wymienionych
ośrodków stworzyły zapotrzebowanie na
szybką i sprawną komunikację zbiorową,
umożliwiającą dojazd do pracy, szkół i
urzędów.
Rozwijający się przemysł chemiczny i maszynowy
powodował, że powstawały duże dysproporcje
w zakresie tworzenia infrastruktury, w
tym i komunikacyjnej. Zatem powołanie
zbiorowej komunikacji miejskiej nabrało
pierwszoplanowego znaczenia. W sierpniu
1968 roku została podjęta decyzja o powołaniu
komunikacji miejskiej.
Szczególnie wiele trudności sprawiło zabezpieczenie
odpowiedniej bazy dla zaplecza technicznego
i wyposażenie w niezbędne urządzenia techniczne.
Na ten cel przeznaczona została baza po
byłej przetwórni owoców. Rozwiązanie to
wówczas uważano za doraźne z założeniem,
że przystąpi się do budowy nowej bazy.
Życie potwierdziło, że prowizorki są najtrwalsze
i dziś baza MZK znajduje się w tym samym
miejscu.
Tak więc, po pokonaniu szeregu różnorodnych
barier, 1 maja 1969 roku na ulice miasta
wyjechało 18 autobusów SAN-100.
Aktualnie MZK obsługuje 11 linii pięćdziesięcioma
czterema autobusami.
W okresie trzydziestu pięciu lat, które
minęły od powołania przedsiębiorstwa,
przewieźliśmy ponad 567 milionów pasażerów,
przejeżdżając blisko 263 milionów kilometrów.
Szczytowym rokiem był rok 1985, kiedy
to przewiezionych zostało 28.300.000 pasażerów.
Dysponowaliśmy wówczas 80-cioma autobusami.
Nasza baza sprzed 35 lat to jedna hala
z czterema krótkimi kanałami, bez ogrzewania,
bez wyciągu spalin, bez wyposażenia w
sprzęt i narzędzia. Autobusy garażowały
w kilku miejscach. Systematycznie dostosowywano
pomieszczenia do stale rosnących potrzeb
przewozowych, poszerzono plac postojowy.
W momencie kiedy stało się faktem, że
nie będzie budowy nowej bazy, przystąpiono
do modernizacji zajezdni. Podjęte zostały
prace przy przebudowie hali, zagospodarowano
następne obiekty pod stanowiska kanałowe.
Kolejnym przedsięwzięciem była budowa
dyspozytorni z pomieszczeniami dla kierowców.
W 1992 roku podjęta została modernizacja
kotłowni. Starą parową kotłownię z początku
XX wieku zastąpiono nowoczesną i ekologiczną,
z instalacją opalaną olejem opałowym,
przechodząc z ogrzewania parowego na ogrzewanie
wodne.
W następnych latach zmodernizowano budynki
administracyjne, wraz z odnowieniem elewacji
zewnętrznych oraz wyremontowaniem części
placu manewrowego.
Najważniejszym osiągnięciem, według naszych
pasażerów, jest coroczny zakup autobusów
niskopodłogowych z silnikiem EURO-2, a
obecnie z EURO-3.
Dzięki prawidłowym decyzjom poszczególnych
Rad i prezydentów, dokonywane przez ostatnie
lata zakupy doprowadziły do tego, że prawie
40% taboru to autobusy niskopodłogowe,
z silnikami ekologicznymi - są to autobusy
o najwyższym standardzie europejskim.
Materiały pochodzą ze stron www MZK K-Koźle
|
|