MZK KĘDZIERZYN-KOŹLE

 

Koncepcja powołania komunikacji miejskiej w naszym mieście zrodziła się w 1967 roku, wtedy Kędzierzyn, Koźle, Sławęcice i Kłodnica stanowiły samodzielne jednostki organizacyjne, a potrzeby i duża zależność wymienionych ośrodków stworzyły zapotrzebowanie na szybką i sprawną komunikację zbiorową, umożliwiającą dojazd do pracy, szkół i urzędów.
Rozwijający się przemysł chemiczny i maszynowy powodował, że powstawały duże dysproporcje w zakresie tworzenia infrastruktury, w tym i komunikacyjnej. Zatem powołanie zbiorowej komunikacji miejskiej nabrało pierwszoplanowego znaczenia. W sierpniu 1968 roku została podjęta decyzja o powołaniu komunikacji miejskiej.
Szczególnie wiele trudności sprawiło zabezpieczenie odpowiedniej bazy dla zaplecza technicznego i wyposażenie w niezbędne urządzenia techniczne. Na ten cel przeznaczona została baza po byłej przetwórni owoców. Rozwiązanie to wówczas uważano za doraźne z założeniem, że przystąpi się do budowy nowej bazy. Życie potwierdziło, że prowizorki są najtrwalsze i dziś baza MZK znajduje się w tym samym miejscu.
Tak więc, po pokonaniu szeregu różnorodnych barier, 1 maja 1969 roku na ulice miasta wyjechało 18 autobusów SAN-100.
Aktualnie MZK obsługuje 11 linii pięćdziesięcioma czterema autobusami.
W okresie trzydziestu pięciu lat, które minęły od powołania przedsiębiorstwa, przewieźliśmy ponad 567 milionów pasażerów, przejeżdżając blisko 263 milionów kilometrów.
Szczytowym rokiem był rok 1985, kiedy to przewiezionych zostało 28.300.000 pasażerów. Dysponowaliśmy wówczas 80-cioma autobusami.
Nasza baza sprzed 35 lat to jedna hala z czterema krótkimi kanałami, bez ogrzewania, bez wyciągu spalin, bez wyposażenia w sprzęt i narzędzia. Autobusy garażowały w kilku miejscach. Systematycznie dostosowywano pomieszczenia do stale rosnących potrzeb przewozowych, poszerzono plac postojowy. W momencie kiedy stało się faktem, że nie będzie budowy nowej bazy, przystąpiono do modernizacji zajezdni. Podjęte zostały prace przy przebudowie hali, zagospodarowano następne obiekty pod stanowiska kanałowe. Kolejnym przedsięwzięciem była budowa dyspozytorni z pomieszczeniami dla kierowców. W 1992 roku podjęta została modernizacja kotłowni. Starą parową kotłownię z początku XX wieku zastąpiono nowoczesną i ekologiczną, z instalacją opalaną olejem opałowym, przechodząc z ogrzewania parowego na ogrzewanie wodne.
W następnych latach zmodernizowano budynki administracyjne, wraz z odnowieniem elewacji zewnętrznych oraz wyremontowaniem części placu manewrowego.
Najważniejszym osiągnięciem, według naszych pasażerów, jest coroczny zakup autobusów niskopodłogowych z silnikiem EURO-2, a obecnie z EURO-3.
Dzięki prawidłowym decyzjom poszczególnych Rad i prezydentów, dokonywane przez ostatnie lata zakupy doprowadziły do tego, że prawie 40% taboru to autobusy niskopodłogowe, z silnikami ekologicznymi - są to autobusy o najwyższym standardzie europejskim.
Materiały pochodzą ze stron www MZK K-Koźle


 
 
 
 
Untitled Document
 
 
  
MPK Opoczno  
 
 
  
PKS Płock  
 
 
  
ZUK Puławy  
 
 
  
PKS Mrągowo  
 
 
  
MKZ Puławy  
 
 
  
ZGK Skierniewice  
 
 
  
PKS Connex Prudnik  
 
 
  
PKS Connex Kędzierzyn-K.  
 
 
  
KM Płock  
 
 
  
PKS Busko Zdrój  
 
 
  
PKS Łosice  
 
 
  
MPK Lublin  
 
 
  
MPO Łódź  
 
 
  
PKS Starachowice  
 
 
  
KPK Białystok  
 
 
  
MKS Dębica  
 
 
  
PKS Piotrków Tryb.  
 
 
  
MPK Rzeszów  
 
 
  
MPO Białystok  
 
 
  
PKS Łomża  
 
 
  
MZK Kędzierzyn-Koźle  
 
 
  
PKS Lublin  
 
 
  
PGKiM Sandomierz  
 
 
  
PKS Sokołów  
 
 
  
VEOLIA Transport Polska  
 
 
  
PKS Łęczyca  
 
 
  
PKS Radom  
 
 
  
MPK Ostrowiec  
 
 
  
KPKM Białystok  
 
 
  
MZK Tomaszów Maz.  
 
 
  
VEOLIA Transport Tczew  
 
 
copyright © krajewski group 2006
  design: łukasz wiśniewski